d. - 10. årgang
Kontakt os | Annoncering | Tip en nyhed | Skriv til "Ordet er frit"



Overnatningsboom skaber øget turismeomsætning

12. februar 2020 - kl.12:19 - af:

Ann Marie Karkow_VisitNordjylland kopier

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at Nordjylland endnu engang markerer sig som den region, der har vækstet mest i dansk turisme. Resultaterne har blandt andet medført en øget turismeomsætning på lige knap 1 mia. kroner.

Turisterne er vilde med Danmark og i særdeleshed Nordjylland. Faktisk viser nye tal fra Danmarks Statistik, at Nordjylland endnu en gang er den region, der har vækstet mest i dansk turisme med en samlet fremgang i overnatningstallene på 5,64 procent fra 2018 til 2019. Til sammenligning ligger landsgennemsnittet med en fremgang på 3,99 procent i samme periode.

– Vi er ikke bare lykkedes med at skabe vækst i Nordjylland. Vi er faktisk den region i Danmark, som er vækstet mest. Derudover er vi også lykkedes med at vækste massivt i ydersæsonerne, hvilket har været et af de klare mål i den nordjyske turismestrategi, fortæller Ann Marie Søborg Karkov, som er direktør hos VisitNordjylland, og fortsætter:

– Sidste år har Nordjylland haft over 400.000 flere overnatninger end i 2018, hvilket svarer til en øget turismeomsætning i regionen på knap 1 mia. kroner og op mod 1.194 nye, nordjyske jobs. Det kan mærkes i Nordjylland, og det er vi meget stolte af.

Nordjylland placerer sig over landsgennemsnittet på næsten alle markeder med Holland og Tyskland som højdespringerne med en stigning i antallet af overnatninger på henholdsvis 15,4 og 9,5 procent.

Samarbejde bærer frugt
Væksten skal ifølge Ann Marie Søborg Karkov ses som et resultat af, at det nordjyske turismeerhverv har ydet en flot indsats, samt at samarbejdet i nordjysk turisme er styrket – blandt andet gennem samarbejdet med VisitDenmark og de nordjyske destinationsselskaber samt Fælles Vækst initiativet.

– Samarbejde, samarbejde, samarbejde. Det er uden tvivl det, der har virket, og der skal derfor lyde en stor tak til FællesVækst initiativet – både initiativtagerne og bidragsyderne, destinationsselskaberne, turismeerhvervet og alle andre, der har bidraget. Der er ingen tvivl om, at det øgede markedsføringsbudget har en stor del af æren for de fine resultater i Nordjylland, og jeg kan kun opfordre endnu flere aktører til at komme med ombord i Fælles Vækst initiativet, slutter Ann Marie Søborg Karkov.

Skriv en kommentar......