d. - 10. årgang
Kontakt os | Annoncering | Tip en nyhed | Skriv til "Ordet er frit"



Bog & idé i Vestergade skifter kæde til Kon-Tur

11. december 2019 - kl.11:45 - af:

Bog & Ide

Den forholdsvis ukendte butikskæde Kon-Tur oplever i disse år vækst i antallet af butikker. Når nytårsklokkerne ringer ud, og kalenderbladet viser 2020, vil 19 boghandler fra Bog & idé skifte kædetilhørsforhold til Kon-Tur.

Det kommer ovenpå en tilgang fra januar 2019, hvor 8 butikker fra Indeks Retail (kædekontor for Bog & idé, BOGhandleren og Legekæden) valgte at droppe deres eksisterende kæder, for at skifte til Kon-Tur.

Detailhandlen og specielt bogbranchen oplever udfordringer i disse år. På trods af dette oplever flere butikker at have vendt et underskud til et overskud, efter at have skiftet kæde til Kon-Tur.

En stor frihed til at sammensætte sit sortiment efter lokale hensyn samt et væsentligt lavere kædebidrag end tidligere, synes at være opskriften på den forbedrede drift. Den enkelte butiksindehaver kan nu være købmand i egen butik, og derfor brænde for de varer, som vedkommende selv har købt ind.

Kon-Tur vil efter tilgangen af de 19 nye boghandler bestå af 66 butikker fordelt i hele kongeriget, som kæden beskriver det, idet der findes 3 butikker på Færøerne.

Fællesskab hvor det giver værdi
Kædechef for Kon-Tur Steffen Kjærulff Fjord redegør for fordelene ved at være en del af Kon-Tur: ”Vi lader vores butikker bestemme 100 % selv. I vores kæde kan butikkerne bestemme, hvilke varer de ønsker på hylderne og de kan bestemme omfanget af markedsføringen. Navnet på deres butik, blander vi os heller ikke i.” Der er en stor portion stolthed at spore hos kædechefen: ”Det er en enorm glæde for os, at vi kan byde de mange nye butikker velkommen i Kon-Tur. Vi er stolte over den tillid, som er blevet vist os. Vi går ydmygt til opgaven at få implementeret de nye butikker i vores kæde.”

Samarbejde skaber grundlaget for succes
I Kon-Tur arbejder man med en treenighed, som skal fungere for at de bedste resultater kan skabes – det handler om samarbejde. Et samarbejde mellem butikker, leverandører og kædekontor. Kædechefen Steffen Kjærulff Fjord forklarer: ”Vores koncept bygger på fair behandling. Det er vigtigt for os, at have et godt samarbejde med vores leverandører og butikker. Forklaringen kan lyde simpel, men når butikker, leverandører og kædekontor har en god dialog, og alle parter føler at have gavn af samarbejdet, så kan det skabe succeser.”

Kunden i fokus
Med mere selvbestemmelse til butikkerne får indehavere og personale ressourcer frigivet til at være der for kunderne, lytte til deres behov og reagere derpå. Den lokale tilpasning af sortiment har vist sig at give pote. ”Butiksindehaverne lytter til kunderne, og fastsætter butikkens sortiment derefter. Der er forskel på geografiske forhold, og konkurrencesituationen i de pågældende byer, derfor er det vigtigt, at man som butiksindehaver i Kon-Tur kan agere lokalt”, udtaler Steffen Kjærulff Fjord.

En oplevelse af glæde
I Hedensted markedsfører den lokale boghandel sig med sloganet ”Shopping for hele familien”. Indehaver af Hedensted Boghandel & Legetøj Gitte Andersen fortæller om deres skifte fra Bog & idé til Kon-Tur, et skifte de foretog 1. januar 2019. ”For os har skiftet været helt rigtigt. Vi har et personale, der er glade og brænder for det, de sælger – da de selv er med til at bestemme, hvad vi vil tilbyde kunderne. Samtidig er vores lager blevet nedbragt og mere kurant, da vi ikke får fordelt varer, som vi oplevede tidligere.”

Gitte Andersen fortæller, at deres lokale markedsføring på Facebook har været et strategisk valg, og at prioriteringen viser resultater. ”Vi anvender både vores egne og Kon-Turs opslag på Facebook, og vores kunder elsker det. Dialogen med kunderne, både på de sociale medier og i butikken, har vi fået mere tid til efter vores skifte til Kon-Tur”, slutter en tilfreds indehaver.

Om Kon-Tur
Kon-Tur er en frivillig kæde af selvstændige bog-, papir- og legetøjshandlere, der samarbejder omkring fælles indkøb og markedsføring. Den enkelte butiksindehaver bestemmer selv sortiment og indretning. Der er derfor ikke to Kon-Tur butikker, der er ens – alle er unikke og giver kunderne en individuel oplevelse. Butikkerne i Kon-Tur er lokalt forankrede, og er kendetegnede ved den personlige betjening.

Skriv en kommentar......