d. - 8. årgang
Kontakt os | Annoncering | Tip en nyhed | Skriv til "Ordet er frit"



Grænsehandel: Så meget skal du spare for at betale turen

5. august 2018 - kl.0:29 - af:

supermarket-1229744_1920

Selvom de billige priser på blandt andet øl og sodavand kan friste til en tur til grænsen, kan det ikke altid betale sig. Spar Nord har i samarbejde med Bilbasen beregnet den besparelse, som du som minimum skal indhente, hvis turen skal give mening økonomisk.

Til trods for løbende politiske tiltag drager tusindvis af danskere hvert år mod de mange grænsebutikker. Butikkerne bugner nemlig af gode tilbud, men alligevel skal man sørge for at fylde indkøbsvognen mere end almindeligt godt op, før det kan betale sig.

Det gælder især for danskere fra Skagen, som skal opnå en besparelse på lige i underkanten af 1.900 kroner alene for at betale turen frem og tilbage. Det viser nye beregninger, som Spar Nord og Bilbasen står bag.

– Det kan være svært at sammenligne priserne på grænsehandel og så handel i Danmark. Det er ikke nok alene at kigge på prisforskelle og prisen på benzin- eller dieselforbruget. Man skal eksempelvis også huske at inkludere afskrivninger på bilen, fortæller cheføkonom i Spar Nord Jens Nyholm, der suppleres af markedsanalytiker hos Bilbasen Jan Lang:

– Vi har taget udgangspunkt i de ti mest solgte nye og brugte biler i første halvår 2018 og inkluderet alt fra brændstofforbrug og brændstofpriser til udgifter til billån og forsikringer med mere. Alt i alt giver det en pris på 2,32 kroner per kørte kilometer.

Kører man eksempelvis fra Hjørring, skal der indhentes en besparelse på indkøbene på cirka 1.600 kroner, mens man fra Aarhus skal man spare cirka halvdelen nemlig 850 kroner. Dette er foruden mad og drikke på vejen:

– Skal man fuldende regnestykket, skal man også tage højde for forplejning under turen, der for mange danskere vil tage adskillige timer. Den del af prisen er det dog ekstra svært at sige noget generelt om, da nogle vil smøre madpakke, mens andre vil købe fastfood eller noget helt tredje, siger Jens Nyholm.

Billigere end sidste år
Selvom turen til grænsen kan være en bekostelig affære, kan danskerne glæde sig over, at det i år er blevet billigere at tage bilen til grænsen.

– Siden sidste års afgiftsomlægning er det blevet billigere at være bilejer i Danmark, og det smitter naturligvis af på regnestykket om grænsehandel. Den nye afgiftsaftale indebærer blandt andet lavere afskrivningstal, forsikrings- og finansieringsomkostninger og værditab. Siden er ejerafgift og brændstof dog steget en smule i pris, og når alt gøres op, er turen til grænsen blevet godt 30 ører billigere per kørte kilometer. Det betyder blandt andet, at turen tur/retur fra Skagen eksempelvis er blevet knap 250 kroner billigere, siger Jan Lang.

Den nye bilafgiftsaftale var dog ikke den eneste nye politiske aftale med mulige effekter for grænsehandlen. Regeringen, De Radikale Venstre og Dansk Folkeparti blev således i november sidste år enige om en grænsehandelspakke med 65 afgiftsændringer, der skal mindske danskernes lyst til grænsehandel, men man kan ikke forvente, at danskerne vender ryggen til grænsebutikkerne lige med det samme, vurderer Jens Nyholm.

– Afgiftsændringer skal selvfølgelig have noget tid til for alvor at vinde ind i folks bevidsthed, og flere af afgiftsnedsættelserne vil desuden først være endeligt indfaset om et par år. Men jeg tror dog ikke, at man skal undervurdere, at turen til at grænsen kan være et mål i sig selv. Det svarer jo lidt til at bruge en lørdag på en udflugt, forklarer Jens Nyholm.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen tager udgangspunkt i den billigste rute fra de danske byer til en grænsebutik. Fra eksempelvis Vordingborg vil den billigste rute derfor være til grænsebutikkerne nær Puttgarden, mens den billigste rute fra eksempelvis Aalborg vil have Harrislee som destination. Beregningerne inkluderer både priser til bro eller færge samt TCO (Total cost of ownership). TCO for nye biler er beregnet af Bilbasen og er baseret på den gennemsnitlige TCO for de 10 mest solgte nye og de 10 mest solgte brugte biler i Danmark i 2017. TCO tager udgangspunkt i tre års ejerskab og salg i ren handel til forhandler efter de tre år. Der er medregnet følgende poster: Værditab, finansiering (renteudgifter), forsikring, brændstof, ejerafgift.

Ved udregningen af TCO’en er der i samarbejde med Bilbasen.dk taget udgangspunkt i en ny bil, der kører under 20.000 km/år. Det vil sige en kilometerpris på 2,61 kroner.

Om Spar Nord
Med omkring 400.000 kunder, cirka 1.500 medarbejdere og 50 lokale banker (filialer) over hele landet er Spar Nord blandt de største banker i Danmark. I 2017 leverede Spar Nord et resultat efter skat på 989 millioner kroner.

Spar Nord ejes af cirka 107.000 aktionærer.

Om Bilbasen
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for handel med biler. Der er i øjeblikket over 60.000
biler til salg. Bilbasens vision er at gøre handlen med biler så enkel og simpel så mulig. Samtidig
skal Bilbasen skabe den mest effektive kontakt mellem bilsælgeren og bilkøberen.
Hver måned besøger omkring 600.000 danskerne Bilbasen.

Skriv en kommentar......







- en Fotoclick, Sæby produktion

- en Fotoclick, Sæby produktion