d. - 8. årgang
Kontakt os | Annoncering | Tip en nyhed | Skriv til "Ordet er frit"



Kortere ophold til lastbils-chauffører på rastepladser

7. juli 2018 - kl.0:05 - af:

motorvejkoe1_600x250

Det er nu ikke længere muligt for lastbilschauffører at opholde sig på ubestemt tid på de danske rastepladser. Et nyt forbud mod langtidsparkering trådte i kraft mandag den 2. juli kl. 06.00, og parkeringstiden er nu begrænset til 25 timer. Det vil allerede nu være muligt at spotte de nye skilte på rastepladserne langs de danske motorveje.

Der er tale om i alt 90 stats-ejede rastepladser.

Mere plads på rastepladserne
Den nye regel betyder, at lastbilchauffører får lettere ved at finde en parkeringsplads på rastepladserne, siger transport-, bygnings og boligminister, Ole Birk Olesen (LA) til TV2 ØSTJYLLAND.

“Vi kommer til at se, at der er mere plads på rastepladserne, når der kommer lastbiler hertil, fordi der er ikke nogen andre, der holder her i 45 timer eller mere. De holder faktisk ikke i mere end 25 timer. Så der bliver mere plads på rastepladserne til de lastbilchauffører, der skal holde et kortere hvil”, siger han.

Fra ét sted til et andet
Hos Dansk Industri er direktør Michael Svane fra DI Transport ikke begejstret:

“Disse regler vil blot tvinge chauffører og lastvogne ud på de mindre veje, ud i industrikvartererne og andre steder. (..) Det er meget almindeligt, at en chauffør kommer fredag og må vente på et nyt læs, indtil virksomhederne åbner igen mandag morgen”, fortæller Michael Svane til Jyllands-Posten.
“Nu kan politikerne så vaske hænder og sige, at nu har de indført nye regler. Men fakta er, at man blot går på jagt efter østeuropæiske chauffører og østeuropæiske lastbiler”, siger han.

Den mentalitet deler transportministeren dog ikke.
“De kommer ikke til at rykke ud i industriområder. Hvis de gør og holder nogle steder, hvor det ikke er lovligt, så skal der slås ned på det, så er det parkeringsmyndighederne derude, der skal sørge for det. Vi kan jo ikke have, at en form for ulovlig parkering bare bliver afløst af en anden form for ulovlig parkering”, siger Ole Birk Olesen til TV2 ØSTJYLLAND.

De nye regler
Fremover må lastbiler ikke parkere længere end 25 timer på en af statens 90 rastepladser langs de danske motorveje.

En overtrædelse koster 510 kr. – efter nytår godt 2.000 kr.

Lastbiler må heller ikke parkere på til- og frakørselsramper. Det koster en bøde på 1.000 kr. – hvilket sjældent håndhæves – efter nytår ca. 3.000 kr.

P-vagter skal håndhæve de nye regler, mens politiet i højere grad vil håndhæve forbuddet mod parkering på ramperne.

Skriv en kommentar......







- en Fotoclick, Sæby produktion

- en Fotoclick, Sæby produktion