d. - 8. årgang
Kontakt os | Annoncering | Tip en nyhed | Skriv til "Ordet er frit"



Den 3. Limfjordsforbindelse – kom nu i gang!

14. juni 2018 - kl.10:57 - af:

laeserbrev_1_600x250

Det var Tordenskjold, der ved belejringen af Marstrand i følge anekdoten opfordrede den svenske kommandant til at overgive sig med ordene: Hva’ dælen nøler I efter?

Som formænd for erhvervsforeninger i Nordjylland, repræsenterer vi ca. 3.500 medlemsvirksomhe-der i Region Nordjylland. Med dette mandat og med ovennævnte anekdote i erindring vil vi på det nordjyske erhvervslivs vegne give denne opfordring til Folketinget:

Få nu vedtaget en anlægslov om Den 3. Limfjordsforbindelse – det haster!

Linjeføringen er jo klar. Forbindelsen via Egholm blev vedtaget i Folketinget i juni 2014. Der er altså gået snart fire år, uden at der er sket yderligere.

At der er et behov for et supplement til den eksisterende tunnel og bro er for længst dokumenteret. Lad os lige gentage nogle faktuelle udfordringer:

  • • Limfjordstunnellen har nået sin maksimale trafikkapacitet.
  • • Tunnellen er i dårlig stand. Den synker og er utæt. Dermed kan man forudse et scenarie, hvor en i forvejen maksimalt belastet tunnel skal tages delvist ud af drift i perioder for at blive vedligeholdt.
  • • Limfjordsbroen er intet reelt alternativ. Broen og tilkørselsvejene er trafikmæssigt belastet til bristepunktet i forvejen.

Dertil kan tilføjes omkring det økonomiske, at Trafikministeren i et svar til Folketingets transportud-valg har konkluderet, at den samlede samfundsøkonomiske omkostning ved at udskyde Egholmlin-jen fra 2020 til 2030 kan opgøres til ca. 900 mio. kr. Det koster altså samfundet dyrt fortsat at ud-skyde Den 3. Limfjordsforbindelse.

For det nordjyske erhvervsliv er det et overordnet strategisk perspektiv, som er det allervigtigste i denne diskussion.

Vi ønsker et Nordjylland, der hænger sammen og kan udvikle sig på begge sider af Limfjorden, men ikke mindst også et Danmark, der hænger sammen ved sikringen af uhindret transport af mennesker og varer gennem Jyllands-Korridoren og dermed sikre et fundament for et Nordjylland, der kan vækste som Danmarks port til Norden.

Limfjorden er en flaskehals i denne korridor. En korridor, der forbinder ikke kun Vendsyssel, men via færgerne over Skagerrak og Kattegat også store dele af Norge og Sverige med ikke blot resten af Jylland, men også hele det kontinentale Europa.

Denne situation er ikke kun til skade for de nuværende erhvervsaktiviteter. Den svækker også ly-sten til fortsat at investere i eksisterende eller nye virksomheder, der er afhængige af, at varer kan passere Limfjorden uden unødige hindringer.

Endelig vil en risikoanalyse, i tilfælde af den nuværende tunnels kollaps, kortlægge katastrofale føl-ger ikke kun for private virksomheder men også for offentlige aktører såsom lufthavn og sygehuse m.fl. En tanke vi næsten ikke tør tænke.

Derfor kommer vi med denne korte opfordring til det samlede Folketing:

Find nu sammen i dette år – uanset partifarve – og vedtag en anlægslov om Den 3. Lim-fjordsforbindelse. Det kan kun gå for langsomt!

Med venlig hilsen

Arne M. Jensen Brønderslev Erhverv, formand

Henrik Willadsen Erhverv Hjørring, formand

Brian Bertelsen Erhvervs- og Turistrådet i Jammerbugt Kommune, formand

Steen Royberg Erhverv NordDanmark, formand

Brian Otte Farsø Erhvervsråd, formand

Karl Erik Slynge Frederikshavn Erhvervsråd, formand

Ole Peter Christensen Hjørring ErhvervsCenter, formand

Claus Pedersen Læsø Turist- og Erhvervsforening, formand

Leif Christensen Løgstør Egnens Erhvervsråd, formand

Franz Cuculiza Mariagerfjord Erhvervsråd, formand

Jesper Overgaard, Morsø Erhvervsråd, formand

Marianne Westergaard Rebild Erhvervsudviklingsråd, formand

Lars Torrild Thy Erhvervsforum, formand

Lars Tomsen Aars Erhvervsråd, formand

Karl William Carlsen Aalestrup Handel og Erhverv, formand

Skriv en kommentar......







- en Fotoclick, Sæby produktion

- en Fotoclick, Sæby produktion